Tuesday, April 1, 2014

Planning a Unique Wedding without Copying Anyone Else,

...... and a few other ideas.

(What to do 18-24 months before your wedding day.)

Photo by Sarah Brooke Lyons
  
1. Book the most important vendors FIRST. 
Book your Videographer, Photographer, and Wedding Planner first! 
They are a great gateway to other preferred and trusted vendors 
with your same style. If you pick a videographer whose work you
really like odds are they will know a photographer who compliments their 
videography or vice versa.  
  
2. Have a Bridal Party 
Bridesmaids and a maid of honor will help you out on the days 
leading to your wedding and on the wedding day more than you 
know. Pick the reliable ones. Be picky. If you don't want to burden 
your friends with having to wear a certain bridesmaids’ dresses, then 
pick out a color, type, and length (for instance, black, lace, and knee length) and let them
choose their own dress from any store they want.  That way they can stay within their 
budget and style. Have them text you a pic though so you can 
approve it.  LOL.  Remind your fiancé he needs at least one best man
and one or two groomsmen. They were a Godsend to me and my hubby leading up to the big 
day. You have no idea how wonderful your friends can be until 
you make them bridesmaids and groomsmen. 
  
3. If at all possible, do not get married in the HEAT of the summer. 
Plan for late spring and early fall to winter. If you live in a hot 
climate, you’ll be sweating not glistening, and your guests will be 
miserable. Try to avoid all summer months if you live in 
Texas, Louisiana, Arizona, or New Mexico. 
We got married in March and it was perfect. It was neither cold nor hot. We 
even had a small bonfire at night which was great for photos and 
videos. 
  
4. Have a backbone.
If you don't like it and your fiancé doesn't like it, no matter what it is, just don't do it. 
Don't let anyone try to convince you to do something you don't want to do.
Top of Form
Bottom of Form
  
5. See a pre-marriage counselor or priest for prenuptial planning.
It’s important to discuss finances, children, and your spiritual growth as a couple, along with 
other issues with a trained and caring third-party professional.  It can’t hurt and it may help more 
than you realize.
  
6. Start a wedding folder, with contracts, budgets, estimates, and ideas.  
Don’t copy everyone else’s ideas on Pinterest or you’ll 
just have a Pinterest wedding and be like thousands of other 
brides.  Don’t get me wrong, there are some great ideas out there, 
but you don’t want your most treasured wedding photos and video 
to be a duplicate of someone else’s.
I got a great cake idea for a kids cake off  Pinterest, showed it to my 
cake lady, and told her that I wanted that type of frosting, but that’s 
as far as copying went. 
  
7. Make a guest list with inner circle, intermediate, and outer circle. 
Determine which circles you are going to invite. If you invite any 
from other circles that opens the door to the whole circle. 
We chose inner circle to keep it intimate and had about 55 people, only 
family and close friends. If I were to do it again, I’d probably open it 
up to the intermediate circle too. 
  
8. Throw an engagement party with the bridal party one year 
before the wedding.
Make it representative of you and your fiancée as a couple. 
Are you quirky? If you’re reading my blog, you probably aren’t very 
traditional.  My husband and I had a sit-down dinner at our home on 
the ranch. Every meal was hunted by the two of us and prepared 
with love and care. 
  
9. Consider having your wedding dress custom made by a 
seamstress/designer. It’s often close the same price as a dress 
from a bridal store.  The plus is that it will be unique and you can help design it. 

10. Have a second party dress made so you can dance the night away. 

11.  Delegate jobs to other people and let them do the jobs you assign.
Give people plenty of time to do the jobs you assign and have them check in with you for final 
approvals by specific dates.  Follow up with them as needed, but give them room to be creative 

and enjoy the process.

No comments:

Post a Comment